27 czerwca 2025

Spokój w słoiku i błękitne niebo w głowie – czyli pierwsze spotkanie z uważnością (zajęcia otwarte)

W środę, 25 czerwca 2025 roku, chętni nauczycieli mieli okazję uczestniczyć w zajęciach otwartych prowadzonych przez jedną z nauczycielek języka angielskiego. Tematem zajęć dla uczniów klas starszych było „Spokój w słoiku i błękitne niebo w głowie – czyli pierwsze spotkanie z uważnością”. Przebieg zajęć był oparty na wykorzystaniu dobrych praktyk, technik oraz metod poznanych przez nauczycielkę w czasie udziału w zagranicznym kursie „Mindfulness for Teachers – a Hands-on Approach”, w ramach realizacji przedsięwzięcia „Razem dla lepszego jutra”, realizowanego w ramach projektu "Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej" współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+, w Programie Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 realizowanego na zasadach Programu Erasmus+.

Przy okazji podsumowania roku szkolnego, uczniowie zostali wprowadzeni w zagadnienia techniki mindfulness, czyli wykorzystania zasady uważności,  świadomego przeżywania teraźniejszości oraz refleksji nad własnymi wartościami, pomocnymi w regulacji emocji, obniżaniu poziomu stresu, koncentracji i relaksacji, przy okazji rozwijających wyobraźnię. Wspólnie wykonany „słoik emocji”, pozwolił zobrazować i zrozumieć, co się dzieje w głowie, kiedy towarzyszy nam natłok myśli, problemów i presja czasu, i w jaki stan przechodzi nasz umysł i działanie poddane praktyce uważności. Wywiad w parach na temat trzech najważniejszych wartości, był świetną okazją do bliższego poznania swoich rówieśników, budowania dobrych relacji oraz treningu koncentracji i zapamiętywania. Jedną ze skutecznych metod uporządkowania myśli, wprowadzoną na lekcji, było metaforyczne umiejscowienie ich na przepływających chmurach na niebie. Kolejnym zadaniem dla uczniów było uważne wypełnienie sketchnotki związanej z podsumowaniem roku szkolnego - spełnionych marzeń, ważnymi dla nich wydarzeniami, doświadczeniami i osobami, tym co było dla najtrudniejsze uczniów, z czego są dumni i za czym będą tęsknić, najmilszymi wspomnieniami i trzema słowami kojarzącymi się z minionym rokiem szkolnym. Ważnym aspektem zajęć był również trening technik oddychania, regulujących oddech, pomagających w koncentracji – oddychanie balonowe oraz kubełkowe. Pierwsze z nim wykorzystujące balon trzymany na brzuchu, lub wyobrażenie go sobie, pomaga we właściwym oddychaniu i przeponowym, drugie pomagające w koncentracji i uspokojeniu emocji, polegające na oddychaniu licząc do czterech, podczas każdego etapu cyklu: wdechu, wstrzymania, wydechu i ponownego wstrzymania. Pracą domową dla chętnych była praca z kolejną rysnotką dla podejmujących wyzwanie spędzenia uważnych wakacji.











Lekcja języka polskiego z historią w tle

6 listopada 2025r. w ramach realizacji innowacji pedagogicznej odbyła się kolejna lekcja języka polskiego na świeżym powietrzu. Uczniowie kl...